mandag 28. desember 2009

Sparkstøtting

I dag var det idelle forhold for spark, hvitt og hardt underlag. Hver gang det er slikt føre ønsker jeg meg en sparkstøtting.

Den første kjente beskrivelsen av sparken er fra byen Piteå i Nord-Sverige i 1872. Etter 1900 ble sparken vanlig i Norge. Fram til ca 1930 ble sparkene produsert av bygdesmeder. Etter 1930 ble produksjonen industrialisert. Tidlige sparker hadde meier av tre med jernbeslag under. Sin fulle fleksibilitet fikk sparken først med stålmeiene. (Wikipedia)




Spark minner meg om barndommen og besøk hos slektninger i Trøndelag på sytti- og åttitallet. Alle hadde spark, unge og gamle. Det ble brukt som syklene sommerstid, til skole, jobb og butikk. Nå er det mye mer biltrafikk og salting av veiene, ikke like godt lagt til rette for dette fantastiske framkomstmiddelet.

Fortsatt produseres sparkstøttinger - med tilbehør. Eller hva sier du til spark med plog eller komse, en slags babybag? Man kan også få spark med hjul - for sommerbruk?


Her er den moderne sparkstøttingen, Esla kickspark. Jeg savner passasjersetet jeg, da.



Alle bilder "Vinterbutikken"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...