fredag 19. februar 2010

Så mye man må huske

Det er jammen mye man skal huske i løpet av en dag. Og da tenker jeg ikke på å huske matpakker og ski til skidagen, møter man skal i og bursdager i familien. Nei, jeg tenker på alle koder, brukernavn og passord man trenger en helt vanlig dag.

Jeg går hjemmefra om morgenen og første kode som skal huskes er den til alarmen ved utgangsdøra. 1 Ruter har innført elektronisk månedskort så på bussen er det heldigvis bare å legge kortet sitt på "disken" og vente på pipet som bekrefter at du har betalt for deg.

Ved ankomst jobb skal adgangskortet fram og firesifret kode tastes inn. 2. Først i døra og så i heisen, heldigvis er det den samme koden begge steder..

Inn på kontoret og slår på pc'n. Da er det selvfølgelig et brukernavn og et passord som gir meg innpass på serveren. 3

Etter litt jobbing trenger jeg å sjekke noe i økonomisystemet - nytt passord (brukernavnet er heldigvis det samme som til serveren) 4. Disse passordene krever både bokstaver og tall. Passord og passord1 er vissnok de mest brukte passordene i Norge. Her har jeg laget meg et system, et passordtema faktisk. Man kan f.eks. ha blomsternavn og så en nummerserie, som Tulipan123. Neste gang systemet ber deg skifte passord (hos meg er det annenhver måned), kan man ha Tulipan456. Når man så har vært innom de mest naturlige tallkombinasjoner, fortsetter man med neste blomst; Hortensia123 osv. Smart, ikke sant! Et lite tips, ikke bytt passord timen før du drar på ferie. Sjansen er stor for at du returnerer med tomt hode etter ferien, helt ute av stand til å huske ditt nye passord.

Tilbake til telling av antall passord og koder i hverdagen. Jeg skal lage reiseregning og dette har vi selvfølgelig et eksternt online system for, nytt brukernavn og passord. 5.Brukernavnet er heldigvis e-postadressen min, men hva var passordet igjen....

Neste gjøremål er å bestille en flybillett. Telefon er gammeldags, her skal det logges på og bestilles. Er brukernavnet e-postadressen her også? Og hva er i såfall passordet? 6

Kantinas meny for dagen frister ikke og jeg haster ned til nærmeste kolonial for å kjøpe lunsj. Maten betales med kort og denne pinkoden er såpass mye i bruk så jeg nøler ikke et sekund. 7

Etter lunsj kommer jeg på at jeg må sjekke om skolen til førsteklassingen har lagt ut informasjon om et arrangement. Denne informasjonen finnes på et lukket område og alle elever har fått eget brukernavn og passord. 8

Senere skal jeg klargjøre en artikkel for webben. Dette er nesten den mest akrobatiske øvelsen, for passordet er ikke selvvalgt og gir ingen mening og derfor vanskeligere å huske 9. Det ligner sånn cirka på xp-=uiBub.

Vel hjemme etter et stykke ærlig arbeid (ja, bortsett fra den private oppgaven med skolearrangementet) er det tid for midddag og barne-tv. Heldigvis har vi ingen brukernavn og koder på tv-apparatet, men det er visst mulig det også. Deretter skal det betales regninger i nettbanken. Først må brukernavnet på laptopen huskes 10. Deretter må jeg huske mitt eget personnummer og personlige passord 11. Resten sørger heldigvis passordkalkulatoren for.

Så er det mer surfing og da er det brukernavn eller e-postadresse samt passord for facebook 12, hotmail 13 og blogg 14.

14 brukernavn, koder eller passord må jeg altså huske på en gjennomsnittlig dag. Da har jeg ikke vært inne på egen Finn-konto, Autopass, La Redoute-konto eller H&M, Virre Vapp, epla, Sportsmann eller noen av de andre nettbutikkene. Jeg hadde denne dagen heller ikke bruk for å hente fram bilder fra arkivet på jobben, der er det også eget brukernavn (ikke e-postadresse) og litt mindre skrullete passord. Utfordringen er å huske hvor de ulike brukernavne/passordene hører hjemme. Ikke rart det går litt i surr av og til.

Det var min dag. Seksåringen oppdaterte sin skoledag på følgende måte: -Jeg hadde på meg kjede uten at det falt utenfor dressen og hang seg oppi et tre! Eh, javel..


God helg!

/Elisabeth



5 kommentarer:

  1. Så enig, så enig... Det blir etterhvert utrolig mange passord som skal huskes!
    Håper du får en fin fredag!
    Klem Igi

    SvarSlett
  2. Kjenner meg veldig godt igjen. Jeg har også 2 stk jobber der begge har x-antall passord og nøkkelkort med koder

    SvarSlett
  3. Uff, ja, det er håpløst med alle disse kodene og passordene -spesielt hvis det er en stund siden du har brukt de...

    SvarSlett
  4. Hei, takk for hyggelig kommentar på bloggen :-)
    Passord og koder er en utfordring. Jeg skulle være smart (intellektuell) på jobb og valgte meg et litterart navn. Det var glemt etter en halv time. Da var det bare å ringe IT sjefen.
    Unger har et enklere liv i så måte. Jeg er nok heller mer på det nivået: rekkefølge i påkledning :-)
    Ønsker deg en fortreffelig helg!
    Hilsen Liv

    SvarSlett
  5. Kjære artige nye bekjentskap!
    For et herlig innlegg! Det er mye en skal huske på!!
    Og så en ting til...
    ... jeg har en award til deg inne hos meg ❧
    Ønsker deg en strålende helg!
    Klem Lokki

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...