tirsdag 2. februar 2010

Togtur

Onsdag skal jeg på togtur og jeg gleder meg! Det er lenge siden sist jeg reiste med toget.

Jeg skal kjøre NSB Komfort og selv om NSB sikkert gjør sitt, skal jeg selv også sørge for at det blir en komfortabel tur. Jeg har et helt nytt, ulest Kamille og boka jeg vant i Solrosas konkurranse. Jeg skal ha med drikke og mat og bare slappe av. Det beste er at togturen er akkurat passe lang til å roe ned, men ikke rekke å begynne å kjede seg.



Det skal bli så deilig å reise uten å måtte pakke alt flytende i en liten plastpose, dra beltet ut av buksa, finne fram pc'en og åpne den, fjerne halsskjedet og ta av sko for å labbe rundt i sokkelessen på skittent flyplassgulv.

Det skal bli så deilig å slippe å stå nederst ved båndet mens alle mine eiendeler ligger hulter til bulter i plastbakker sammen med andres eiendeler i andre plastbakker, bli stadig mer svett mens jeg ser køen hope seg opp bak meg, lukker pc'en og dytter den ned i veska si, samler sammen jakke og pikkpakk og beveger meg som en pingvin noen meter bortenfor for å ta på belte, kjede og sko og til slutt sjekke at jeg har fått med meg alt.

I stedet skal jeg ta min lille Samsonite inneholdene både pc, vannflaske og toalettmappa full av flytende gods og påkledd trippe på toget, finne plassen min og se fram til en behagelig reise hvor jeg til og med kan strekke på beina og spasere litt rundt om jeg vil. Deilig!




Da jeg var liten, en gang på 70-tallet, reiste jeg mye med tog. Mamma og jeg tok hver sommer nattoget fra Oslo til Trondheim og videre derfra for å besøke mormor og morfar.

Nattoget var spennende. Det var tre køyer over hverandre og jeg fikk ligge øverst, høyt, høyt oppe. I taket var det spent fast et nett hvor man kunne legge klærne sine. I hjørnet av kupeen var det en buet bordplate dekket av gråmellert respatex med en bred, grå gummilist rundt. Når man løftet opp denne plata åpenbarte en liten håndvask seg. Husker jeg var veldig fascinert og syntes det var en så smart løsning. Og på veggen hang en vannkaraffel i glass og små søte pappglass med et foldet system som man kunne brette ut og trykke flate når man hadde drukket seg utørst.

Jeg har ikke vært i en sovekupé siden den gang, men regner med at nattogene ser noe annerledes ut i dag.

Nå krysser jeg fingre for at NSB lever opp til mine forventninger og at det er sant at det alltid går et tog.


/Elisabeth


Bilder lånt fra Samsonite.com

4 kommentarer:

  1. Fantastisk! Jeg elsker å ta tog selv og akkurat sånn som du beskriver; Slappe av, slippe styr og stell med flyplass og alt det medfører - og ikke minst; ro!

    ...men du, jeg tror sovekupeene til NSB er prikk like som på 70-tallet altså. Det er jeg ganske sikker på.

    God tur!

    SvarSlett
  2. At det alltid går et tog gjelder vel ikke helt i disse dager...Men håper du kommer deg av gårde, og får en fin tur!

    SvarSlett
  3. Der er flott å reise med tog, hvis det vel å merke går et tog.

    Du virker godt forberedt, så jeg ønsker deg en strålende tur.

    SvarSlett
  4. Hm, ble litt nostalgisk nå. Jeg pleide også å ta toget til mormor i Trøndelag på 70-tallet. Fra Oslo.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...