søndag 30. mai 2010

Konsert for gæmliser

Fredag var vi på Eldkvarn-konsert på Rockefeller i Oslo. Det er en stund siden undertegnede var på konsert, en stund siden jeg var på Rockefeller også. I "gamle dager" var vi ganske ofte der og lite hadde skjedd interiørmessig. Veldig praktisk med mørke, mystiske konsertlokaler, da slipper man å følge interiørtrender og pusse opp så ofte.

En konsertregel er klar; Ingen veske på konsert. Og nå er det enda en ting som skal ha plass i bukselomma i forhold til på den tida jeg var oftere på konsert, mobilen. Men jeg fikk da dytta ned penger, nøkler og diverse i mine svarte jeans og var klar for konsert.

En annen regel; Kle deg ikke for varmt. Masse mennesker og spotlights genererer mye varme og ikke noe er så ubehagelig som å stå tett med folk og svette. Med mine hundreognoenogseksti centimer har jeg tilbrakt mange timer i armhulen på andre veivende konsertdeltakere.

Men denne konserten var litt annerledes. Eldkvarn trekker godt voksne folk og en titt på de frammøtte avslørte at jeg, med mine 39 år, var av de yngste. Vi var noen få, med god hjelp av skreppene i baren, som dro ned snittalderen.

Og ikke behøvde vi å stå i en svett klynge heller. Det var satt fram bord og stoler, selv helt inntil scenekanten. Bord med tente telys, alt klart for et voksent klientell altså. Men gammel øllukt var det fortsatt i lokalet (noen dufter har blitt mer framtredende etter røykelovens inntreden) og drikke ble servert i plastglass. Så noen forhold holder stand.

Ikke var det varmt heller. Jeg tror jeg satt rett under en effektiv ventil og der savna jeg et skjerf i halsen...gamlemor.

Og noen damer hadde faktisk håndveske med seg! Og der kom det jammen meg en fyr med ryggsekk. Og da måtte vi flire litt. Mulig det var drikken fra plastglassene, men vi fabulerte om hva han typiske nordmannen hadde i tursekken sin og kniste. Vi tippa han hadde appelsin og Kvikklunsj - alltid beredt.

Og på doen var det jenteskravling, men ikke av typen "å, tror du han er keen på meg, hvordan ser jeg ut, få låne litt spray av deg, a". I stedet var det en godt voksen dame som prøvde å dra i gang en diskusjon om man skulle sitte eller stå å tisse på slitne konsertdoer som denne.

Da konserten var over tok vi bussen hjem - gæmliser på luftetur.

Elisabeth

PS. Selve konserten var veldig bra.


Bilde lånt fra eldkvarn.no

6 kommentarer:

  1. Skulle gjerne vært der :)

    SvarSlett
  2. Hei du
    Aldri hørt om gruppa, men kjenner litt på at tiden går......-Alt for fort.Og sånne innlegg sørger for at jeg ikke glemmer det(he,he). I tillegg får jeg helt ærlige kommentarer fra min datter.
    elisabeth

    SvarSlett
  3. Hehe, herlig! Montro om ikke det var en god idè å ha litt kvikklunsj og appelsin i sekken :o)

    Jeg var også på min første konsert på evigheter denne uka, med The Baseballs i Bremen i Tyskland. Knallgøy! -og fint for oss gamliser å komme ut sånn en gang i blant ;o))

    SvarSlett
  4. Jeg har en egen konsert jakke: Kjempetynn med store lommer for jeg har gjort samme erfaringer som deg. Ps Jeg foretrekker å sortere lysmansjetter framfor å se Grand prix. ;))
    mvh Gry

    SvarSlett
  5. Hi, hi, ja, vi begynner nok å trekke litt på årene:-) Leeenge siden jeg har vært på konsert. Deilig å komme seg ut litt iblant:-)

    SvarSlett
  6. Har vert på nokre konsertar, og det er kjempekjekt!! Skal blogge om det ein gong...
    Før eg var på Valle Hovin med Rolling Stones, så trimma eg eit par månader før, slik at eg skulle halde tritt med Mick Jagger, fyy han var sprek han, og han er gammal han :-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...