søndag 9. mai 2010

MGP - Så enkelt kan det gjøres

Vi fortsetter dykket i arkivet etter gode, kanskje glemte, perler i vår oppladning til den store festen 29. mai.

Dagens perle er Spanias bidrag fra 1973; Mocedades med "Eres tu".

Jeg husker ikke denne fra glansdagene i 73, kun to år gammel. Men den har dukket opp i ulike sammenhenger og satt seg fast et sted.



Mye er skjedd med Eurovision Song Contest siden da. Den gangen kunne seks kjekke ungdom stille seg opp på rad og synge og spille i vakker harmoni ikledd hjemmesydde skjørt og billige dresser. Å, så enkelt, men likevel så vakkert.

Mocedades ble beskyldt for plagiat av Jugoslavias bidrag fra 1966. Her er den:



Ok, jeg hører noen like toner innledningsvis, men....Det finnes jo tross alt et begrenset antall toner å bruke og noen ganger hender det vel at komponister setter sammen noen av dem i akkurat samme rekkefølge?

Harmonien og enkeltheten hos Mocedades rakk til en andreplass i 1973, kun slått med fire poeng av vertslandet Luxemburg. Mens ingen egentlig nynner videre på vinneren, ble "Eres tu" en stor hit. Og det er den fortsatt.

Tidligere innlegg i min MGP-kavalkade; Samiid Ædnan, Aldri i Livet, Save your kisses for me.
Elisabeth

2 kommentarer:

  1. Skjønner at du gleder deg veldig til den 29.mai.

    SvarSlett
  2. Ohoi! Nå har jeg nettopp lest innlegget både her og hos Pia ang. telefonsamtalen fra legemiddelkotrollen. Og jeg ler så jeg griner. Utrolig herlig :D

    Fortsett å lese, fortsett å lese, fortsett å lese... blogger.. :)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...