søndag 16. mai 2010

Når også bankerskaka svikter...

For en times tid sida, da jeg planla dette innlegget i hodet, da skulle overskrifta være noe sånn som "Sats alltid på bankerskaka, den svikter aldri".

Her skulle det nemlig bakes kake i ettermiddag. Kake som skal selges på skolen i morgen. Dette har jeg planlagt en stund. Og jeg mente jeg hadde funnet en passende oppskrift. For når kaka skal fraktes, være ferdig kuttet opp og skal selges, så kan man ikke servere hva som helst, tenkte jeg. Det må være noe praktisk. Jeg er ikke god på gjærbakst, så boller eller kanelboller eller deres like ble raskt avskrevet. Jeg baker ofte (!) en veldig god sjokoladekake med kefir, den er en vinner. Men siden det sikkert kommer til å være mange sjokoladekaker på salgsbordet på skolen, tenkte glupe meg å finne noe annet....

Valget falt på en seig og god bringebærkake en kollega serverte for en liten stund siden. En enkel kake i langpanne. Heldigvis starta jeg tidlig. Vanligvis er jeg en kveldsbaker, men nå satte jeg i gang tidlig på ettermidddagen.

Og det var bra for kaka ble ikke bra, nærmest mislykka. Vel. ikke helt, men såpass at jeg ikke vil gi den til skolen. Vi er tross alt ganske så avhengige av inntektene fra kakesalget. Det skal kjøpes nye pc'er eller noe for de pengene.

Så da måtte jeg snu meg rundt og finne på noe annet. Hva kunne jeg lage av det som fantes i bakeskuffen? Det ble eplekake. En bankers oppskrift for langpanne som jeg har bakt tusenvis av ganger. En veldig enkel sånn "hiv alt sammen" - kake. Heldigvis hadde jeg tre epler i kjøleskapet også, akkurat nok.

Men hva skjer, når jeg er som mest avhengig av et vellykka resultat?

Bankerskaka svikert! Eller det er vel jeg som har svikta på et vis. Jeg synes kaka ble litt for tørr....uææææ.

Men som seksåringen så fint uttrykte det: Nå må du være fornøyd, for vi har ikke mer sukker igjen!

Nei, ikke mer sukker og ingen flere egg.



Så denne nokså kjedelige, litt tørre langpanne-eplekaka blir, med litt meliskamuflasje på toppen, å finne til salgs på skolen i morra. Sånn må det bare blir. Unnskyld.

For at dette innlegget ikke bare skal være trist og leit så benytter jeg anledningen til å vise fram min geniale eplekutter.



Den fikk jeg av en venninne for mange år sida og den er super! Jeg bruker den selvfølgelig alltid når jeg lager denne tidligere omtalte bankerseplekaka, men også når vi koser oss med oppkutta frukt, deriblant eple.

Lykke til, andre kakebakere!

Elisabeth

PS. Nå oppdaga jeg at Mannen steker seg karbonade rett ved siden av eplekaka. Så nå blir det vel kjedelig, tørr OG karbonadeluktende eplekake til salgs. Hurra....

11 kommentarer:

  1. He he kaos innerst i veien :)
    Vel du skal se etter all tid, du har brukt på ærgelse vil tanken din om og glede nå lengst...og tom blir denne kaka uansett :)
    Lykke til i morgen og ha en fin feiring he he
    Klems

    SvarSlett
  2. Når du kommer i morgen så bare smugler du den inn på kakebordet, be en annen mamma bære den inn for deg fordi du har så vondt i skulderen, si f.eks at du har frozen shoulder ( en helt sann diagnose). Etterpå tar du bare og stiller deg foran den fineste kaka på kakebordet slik at alle tror den er din.

    SvarSlett
  3. Super ide, Susan. ☺ Kakefatene skal merkes med navn og klasse....Men det fikser jeg lett. Jeg vet om en i klassen som er bortreist så da bruker vi bare den elevens navn på kakefatet - genialt!

    SvarSlett
  4. Det er bedre å kjøpe en kake som ser litt døll ut, men smaker kjempegodt,
    enn å kjøpe en riktig så snasen kake,
    som smaker usnasent!
    Tror kaka di er krutegod, jeg.

    Ha en fin feiring.

    SvarSlett
  5. Jeg er allergisk mot epler, så jeg hadde blitt mye gladere for ei bringebærkake. Men nå skal heldigvis ikke på samme skole... (Kaka og jeg mener jeg...Hadde jo vært moro å sprunget på deg!)
    Men eplekaka så veeeeeeeeeedig god ut. Har alltid lyst på det man ikke kan få... *sikle sikle*

    SvarSlett
  6. Bare pøs på et lag med krem på toppen! Dette går bra! Eller ta med noen poser chips, så kan en betale fem kroner for hver neve med chips en forsyner seg med.

    SvarSlett
  7. Noe så ergelig! Men jeg er sikker på at den smaker godt, og det er jo det viktigste=)
    Har bakt jeg også, og selvom jeg er nattbaker, så endte jeg merkelig nok opp på kjøkkenet i ettermiddag jeg også!
    Må være dette sørgelige været som gjør det;)

    Håper dere får en fantastisk 17.mai i morgen, med deilige kaker! Klem

    SvarSlett
  8. Hi, hi, bare smør godt med glasur på, Elisabeth! Dynk i vei - så blir den nok saftig:-)

    Ønsker deg og dine en riktig god 17. mai!

    Klem

    SvarSlett
  9. Jeg bare ler og ler....og kjenner meg SÅÅÅ godt igjen;) Det går nok bra tilslutt. Du får bare gå langt utenom kaken når den skal selges---eller kjøpe Alle STYKKENE SELV....det er en brukbar taktikk som jeg selv har prøvd engang. Ungene ble dog ikke så fornøyd da de mente at vi burde bruke pengene på GODE kaker og ikke elendige smuler;)

    Ha en superduperfin feiring uansett:)

    SvarSlett
  10. Min ble heller ikke veldig fin. Hjalp det på selvfølelsen? :-)

    SvarSlett
  11. Bankerskaka sviktet ikke, den ville bare ikke selges på det åpne markedet. Kaka var slett ikke mislykket, den var god! På vegne av oss som fikk spise rester av litt tørr bringebær-kake.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...