torsdag 16. juni 2011

Ebay for dummies

Har du vært borti folk som egentlig ikke har peiling skal prøve å lære deg noe? Vel, stålsett deg, her kommer et sånt lære-bort-innlegg.

Kommentarene til mitt innlegg om trøst og oppmuntring på ebay (link) viste at det er flere som ikke har oppdaga verden største handelsplass (ja om vi ser bort fra sånne børser som handler med aksjer og valuta og greier. Sånt skjønner jeg meg ikke på, så ebay er verden største handelsplass for meg). Ja, altså, for kort tid siden syntes jeg også at ebay var skummelt. Men jeg er en nysgjerrig sjel så klart jeg måtte prøve meg.

Her kommer mine oppdagelser, tips og erfaringer:

Opprett en paypal-konto. Ja, enda noe som virker skummelt, men som er genialt. Jeg har ikke opplevd å få kontoen tappa. Faktisk er paypal tryggere enn å betale med Visa siden dine kredittkortopplysninger ikke avsløres for mottaker. Mottaker på ebay er jo ofte privatpersoner, så dette er genialt. Dessuten trenger du bare huske brukernavn og passord, ikke finne fram kredittkortnummer og kanskje passordkalkulatoren fra nettbanken. Ja, rett og slett genialt!

30 treknapper £0,99 + shipping 2,99


Ha en egna gmail eller hotmail-konto. En budrunde eller direktekjøp kan genere mange mailer, mailer du ikke vil ha mellom de viktige jobbmailene dine eller bursdagsinvitasjonene eller hilsen fra tante Dagny som rapporterer fra Hurtigruta og beskriver hvert stoppested, hva hun spiste og hvor hard madrassen var.

8 yard organzabånd til $1,99, free shipping


Så, med paypal og mailkonto på plass, er du klar for å entre verdens største handelsplass. Du kan velge å gå inn på norsk versjon ebay.no, da får du prisene i norske kroner, eller ebay.com, og jaggu har jeg havna på ebay.uk også uten at jeg helt har skjønt hvorfor.... Og hvorfor har den norske sida et valg de andre mangler; "Fra hvor". Man kan jo bare velge mellom UK, USA og Tyskland....hallo, det er kremmerne i Det Fjerne Østen som er artige. Mye mer stas å få brune konvolutter fra Singapore enn Liverpool.

Opprett en konto på ebay, lett som en plett. Du trenger ikke oppgi husstandens samlede inntekt, antall tenner i overkjeven eller mors pikenavn. Ok, er du klar for handlings?

Først, en veldig viktig ting: Tollgrensa er 200 kroner. Den har vært uforandra i sånn cirka hundre år og dette kan vi mene mye om, men den diskusjonen får vi ta en annen gang. Handler du for over 200 kroner (inkludert frakt), så kommer myndighetene og vil ha toll og moms i tillegg. Kjøpet kan likevel være lønnsomt, bare vær obs på toll og moms. Og nei, dette innlegget vil ikke gi deg tips på hvordan du kan lure myndighetene, det får du og din umoralske hjerne tenke ut sjæl.

Originale Crocs £ 8,50 + shipping 5


Så er det frakt. Jeg sjekker alltid frakta først, før jeg blir forelska i varen. Frakt varierer og mange selgere sender ikke en gang til Norge! For noen tullinger. Hvorfor i hule sender han kremmeren i Hong Kong kun til USA? Synd for ham. Ja, for meg også.

Varer kan handles direkte, eller man kan henge seg på en budrunde. Det er bare å slenge seg ut i det. Om du finner noe du vil by på, gjelder de samme strategiske reglene som ved annen budgiving. Ja, det er vel ikke like nervepirrende som ved et boligkjøp og heller ikke i nærheten av å omhandle like mange kronasjer, men likevel er det gøy å vinne!

Ved budgiving kan du legge inn et bud og så et maxbud. Da øker prisen med forhåndsdefinerte prissteg i forhold til de maxbudene som er registrert av forskjellige handlelystne. Og du slipper å være online for hele budrunden. Du får beskjed når/om prisen overstiger ditt maxbud, med andre ord når du har tapt. Ikke ta helt av, husk at frakt kommer i tillegg!

5 yards fløyelsbånd $ 1,04, free shipping


Surr litt rundt i søkefeltet, "watch list" og så videre, legg merke til ratinga på selgerene og hold deg til de med toppscore. Da veit du at det er trygt. Selgerne er helt avhengig av toppscore fra kundene. Ja score ja. Man legger inn feedback på selgerne, og de gir deg, kunden,  feedback. Og du, les produktbeskrivelsen nøye!


Og så gjelder det å holde koll på valutakurser, bruk for eksempel valutakalkulatoren fra DnB (jepp, link, snakk om service), yards, inches, feet osv. Om du googler "cm per yards" osv. så finner du ut av det. (nei, her var det ikke link, noe må du klare sjøl).

Driver du med hobbypuslerier så er ebay et eldorado! Her kan du finne masse billig stæsj som bånd, knapper og perler til en billig penge. Selv om man kan irritere seg over at frakten er dyrere enn selve produktet noen ganger, så kan totalprisen bli langt rimeligere enn i våre hjemlige hobbybutikker.

Så, kjære ebay-noviser, sett i gang. Mulig det kommer et kurs nr. 2 herfra med tricks and tips, men dette får holde for denne gang. Lykke til!

Elisabeth, ebay-fan

.

28 kommentarer:

  1. Hvor mye må man egentlig kunne?? Har aldri hørt om e-bay, jeg. Takk allikevel, nå vet jeg hvor jeg kan finne veiledning - en morsom en også! Det passer perfekt for meg som haaater bruksanvisninger og datagreier og alt sånt annet som også er kjedelig. Hilsen Siri:-)

    SvarSlett
  2. Gosh så tøff du er.. dette må jeg lære meg skjønner jeg!

    SvarSlett
  3. Jeg har pr dags dato ikke handla på ebay. Men har handla på ETZY.com. Masse fint det også!
    Takk for kursinga. Du er jo helt rå og dreven på dette, skjønner jeg. Internettshopping er farlig gøy!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for gode tips og råd!
    Jeg ennå ikke begitt meg ut på ebay, men skjønner jo at jeg kanskje burde ta en titt..

    Ha en finfin dag!

    Klem

    SvarSlett
  5. Ebay er konge! Knallbra :):)

    SvarSlett
  6. wow, tenk stakkars lommebøkene til de som ikke har oppdaget ebay ennå!

    Jeg har to tips å tilføye hvis det er greit. Istedet for valutakalkulator kan du bare skrive " 100 USD in NOK" i søkefeltet på google, så regner den det ut for deg. Samme kan du gjøre med måleenheter, f.eks "10 inches in cm". Genialt! Men også - hvis summen er opp mot 200 kroner bør du sjekke tollvesenets valutakurs. De benytter seg nemlig av en dårligere kurs enn google og vanlige valutakalkulatorer. http://www.toll.no/templates_tad/tolltariffen/TvinnHistoricExchangeRates.aspx?id=61904&valutakode=usd&epslanguage=NO

    SvarSlett
  7. Takk for tips, Biff.
    Masse jeg ikke har funnet helt ut av. Bla. kunne jeg tenkt meg å silt bort de som ikke shipper til Norge ved produktsøk. Eneste er om man sorterer på pris inkl. frakt, da definerer man Norge. Men da kan man ikke samtidig sortere på auksjoner som "ending soonest". Blir nok et ebay for dummies part two" her. :-)

    SvarSlett
  8. Elisabeth, du er min eBay-dronning! Har surret litt rundt på eBay, men aldri shoppet. Mulig jeg bare må hoppe i det!

    Takk for grei (og humoristisk) gjennomgang! Ser allerede frem til del 2! :-)

    SvarSlett
  9. skal si du har funnet mye rart jeg har også en paypalkonto på grunn av epla butikk og jeg synes det er litt skummelt så jeg har tenkt huff håper ikke jeg selger noe hehe men det er jo bare å hoppe i det og finne ut litt etter litt

    ha en fin dag!!

    SvarSlett
  10. Så flott med gode tips for dummies :o) Har aldri handlet på ebay, selv om jeg har vært innom og tittet. Mulig jeg må teste ut shoppingmulighetene der... Hvis det er penger igjen på kontoen nå etter to uker ferie med mengder av shopping...

    SvarSlett
  11. jepp, det var oppklarande for meg, er nok litt dummies på ebay og paypal...

    SvarSlett
  12. Kjempefine tips. Kan jeg linke til innlegget ditt en gang? Jeg handler masse på ebay og får bestandig masse spørsmål. Så da kunne ditt innlegg opplyse mine lesere.

    SvarSlett
  13. Takktakktakk,
    kanskje jeg tør snart..?
    :)

    SvarSlett
  14. Utrolig bra Ebay-kurs. Tenkte jeg skulle lage noe lignende, men dette var perfekt. Tenker heller jeg lager et innlegg hvor jeg henviser til deg:)
    De treknappene var bare UTROLIG fine! Sukk....
    PS! Holder på å lage et helt utrolig, fantastisk båndlagrings-system. Yea! Blogges snart.
    Ellen :D

    SvarSlett
  15. Hehey! Her ER jo innlegget mitt jo! Ikke hver dag en blit kalt en dummy, men jeg antar jeg må tilgi deg... ;)

    Mulig jeg må prøve dette, men prøver hardt å unngå luksusfellen og trenger vel egentlig ikke flere ting å bruke hardt tjente kroner på...

    Venter allikevel spent på del 2. :D

    SvarSlett
  16. Du vil ha andre med deg på kjøret, nå? Sikler på lamper på ebay...

    SvarSlett
  17. Takk for tipset, men å passe på tollsatser og fraktutgifter ville nok lett gå i ball for meg. Enn så lenge holder jeg meg til den hjemlige arena.

    Klem

    SvarSlett
  18. Veldig bra tips, Elisabeth :-) Jeg har holdt meg langt unna jeg - ene og alene for at jeg er redd for at jeg finner så mange ting jeg bare MÅ ha ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  19. Jeg har navn der inne,men aldri handlet, men skjønner det snart er et must:O)
    Takk for gode tips! Utrolig sørgelig med den 200 kr's taket, helt tullete!!
    Klem;)

    SvarSlett
  20. er utestengt fra ebay!!!
    og den der oltidgrensa på 200 kr irriterer meg!!! hva får man for 200 kr liksom!!!
    jeg pleier å spørre om de kan sende som gave, og hint hint..om hva jeg sikter til. De fleste forstår hva jeg mener, Norge ja.. de der stakkarene, og så sender de det merket "gave".
    Vi kjøper Uggs fra USA. Og der får jeg aldri tollavgift, merkelig nok.

    SvarSlett
  21. Der vart eg solgt! Tenkjer eg tar meg ei runde i kveld medan mannen svinger seg på blåtur!

    SvarSlett
  22. jeg elsker ebay! Har gjort mange kupp der! Du? Har jeg falt ut som følger her hos deg igjen?? Jeg får ikke dine innlegg inn på oversikten min. . . Jeg har major problemer med de følgergreiene altså!

    SvarSlett
  23. Altså - ingen grunn til ikke å shoppe ? Nå får du sikkert mange "passe oppgitte" menn på nakken. En kone kan jo shoppe fra sofaen uansett hva det gjelder nå.

    Og jeg som har satt en shopping stopp for en stund...

    SvarSlett
  24. Tusen takk for mange nyttige tips!

    Jeg har faktisk ikke handlet der ennå, men har min egen pay pal konto.

    Ønsker deg en flott helg!

    SvarSlett
  25. Lenge siden jeg har vært på Ebay -må visst innom en tur før jeg legger meg. PayPal har jeg jo, så her det bare til å shoppe i vei:-)

    Takk for gode tips fra en erfaren nettshoppingdame!

    SvarSlett
  26. Hei.:-)

    så gøy med konsert..selv om været var dårlig..der kunne jeg tenkt meg en tur.:-))

    ebay har vært min følgesvenn i mange år, jeg shopper masse derfra, og vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten..-) jeg klarte jo det før..men ikke nå :-) når det gjelder tollen og 200 kr grensa skal jeg vel ikke si så mye om det offentlig.:-)) men klage gjør jeg ikke.:-))

    har gjort mine blemmer da jeg var ny ebay shopper...ikke minst dette med frakt..jeg hadde "glemt" å spørre, kjøpe en parykk (av alle ting) til slikk og ingenting, mens frakten var 300 kr...nå har jeg lært at kjøp fin kan anuleres...om man har gått på en blemme, bare å sende en mail å be om det. bedre det enn å unnlate å betale , som jeg gjorde en gang, da fikk jeg huden full...han jeg kjøpte boksehansker av..tjhii...brukte ikke paypal eller visa..jeg måtte ut med skyhøyt bankkgebyr for å sette inn penger på hans utenlandske konto..jeg droppet hele greia...og fikk kjeft og ble klaget inn...En ny erfaring for meg er etter at min mamma og mann har beg å handle på ebay...har jeg ryddet opp i litt for de.:-)

    Brann er noe dritt, selv om vi var heldige er det mye i ettertid...og ting tar tid..snart gått tre uker hvor vi ikke har bodd hjemme, og det blir fort 3 uker til....man veklser mellom å være lei og å prise seg lykkelig over hvor godt det tross alt gikk. Men å bli syk av å være en halv time i sitt eget hus er ingen god følelse...og alt ser flott ut...men lukter ikke flott..

    fortsatt god helg.:-)

    SvarSlett
  27. Kjempe tips :)
    Handler mye der selv og på etsy. Mye fint til lille jenta mi, siden er ikke kan sy selv..

    Men det med toll grensa. Den er ikke inkudert frakt. Så hvis du handler for under 200 men kommer over 200 pga frakt, så skal du slippe moms og toll fordi. Denne linken synes jeg er nyttig til slike ting :) http://toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no
    Men, har selvfølgelig lest om mange krangler på nett, så bruker å være under grensa totalt selv. Venter på ei veske som ble rett under grensa. Er spenst på hva som skjer der..
    Ha en god helg! Jeg skal shoppe tupperware på ebay i helga ;)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...