lørdag 25. juni 2011

Kra kra Krakow

Vips er jeg tilbake fra noen innholdsrike dager i Krakow. Dager med kontraster.

Dager med latter, godt selskap, gode samtaler, shopping, god, og ikke minst billig, mat og drikke. Vet du hvor mye en skvett Baileys koster, for eksempel? 5 zloty! Det vil si en norsk tier. Slike tilbud er det klart man må benytte seg av.....


Basar, sybutikk med godt utvalg i bånd og deilig mellommåltid

Og så var det Auschwitz-Birkenau, to av mange konsentrasjonsleire som huset grusomheter utover fatteevne under andre verdenskrig.

Auschwitz


Det er vanskelig å forestille seg skjebnene og lidelsene blant de 1,1 millionene som endte livet her. Auschwitz var opprinnelig en polsk militærleir, mens enorme Birkenau ble bygget et par kilometer unna med ett formål - å utrydde europeiske jøder på mest mulig effektivt vis.

Birkenau

De personlige eiendelene fra de som endte sine dager i Auschwitz gjorde selvfølgelig stort inntrykk. Sko, kofferter, kjøkkenredskaper, proteser osv. Det mest groteske var to tonn med hår. Hår, mange i fletter, fjernet fra 50.000 lik med det formål å lage børster og veve tepper.

Ja, virkelig en tur med kontraster og jeg kunne ønske vi hadde et par dager ekstra til rådighet, minst.

Funderer du på å ta en storbyferie? Jeg kan anbefale Krakow. Norwegian har direktefly fra Gardermoen, mye er rimelig, koselig by å rusle i, vennlige folk og trivelig stemning.


Elisabeth, full av inntrykk

23 kommentarer:

  1. Wow, skjønner det med kontrastene ja.
    Og tenk, det finnes mennesker idag som fornekter jødeutryddelsene under 2, verdenskrig???Ufattelig.
    Trine.

    SvarSlett
  2. huff selvom de forferdeliges synene fra leirene så høres det ut som en flott tur og akkurat slike historiske leirer synes jeg det er viktig vi besøker og minnes på hva som har skjedd... helt utrolig at det har skjedd.

    SvarSlett
  3. Ja dette må være kontrastenes by, men har hørt flere anbefale Krakow, så jeg må vel ta en tur jeg også;)
    Ha en fin lørdag, klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Høres ut som en flott og innholdsrik tur :-)
    Jødeutryddelsen under WW2 er bare alldeles grusom å tenke på, og jeg kan skjønne at det gjorde sterkt inntrykk å besøke konsentrasjonsleirene. Jeg har aldri vært der selv, men står på lista over steder å se og oppleve. Rett og slett fordi det er viktig ikke å glemme det som hendte. Huff.

    Ha en god helg :-)

    SvarSlett
  5. Huff, ja. Det var de personlige eiendelene som ga mest inntrykk hos meg også. Med vemmelse. Da ble det så ekte, så personlig. Helt grusomt.
    Godt dere hadde hatt en fin tur. Skulle gjerne reist tilbake jeg og. Var det sommer der?

    SvarSlett
  6. hørtes ut som en fin og opplevelsesrik tur ja...ikke vært i krakow selv. Men ene datteren min var og besøkte konsentrasjonsleirene på en klassetur, hun anbefalte det- men syntes det var en sterk opplevelse. Viktig å ikke glemme det som hendte den gangen.

    SvarSlett
  7. Hei. Jeg har en sterk mistanke om at du ikke er så begeistret for awarder, men jeg liker bloggen din så godt at jeg vil gjerne reklamere litt. Ikke føl deg forpliktet til noe som helst, men jeg håper du tar det som et komplement. God helg. Hilsen Siri

    SvarSlett
  8. Janet, full sommer. Rundt 26 grader og veldig klamt.

    Siri, hyggelig det.

    SvarSlett
  9. Høres ut som en flott tur med variert innhold. har veldig lyst å reise både dit og til Praha.
    Ellen :)

    SvarSlett
  10. Høres ut som en flott tur med variert innhold. har veldig lyst å reise både dit og til Praha.
    Ellen :)

    SvarSlett
  11. Høres ut som dere har hatt en tur med både kos og ettertanke :-)

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
  12. høres ut som en fiin by! vil dit!

    SvarSlett
  13. Wow, Ser at det har vært en tur med kontraster, og til ettertanke. Høres ut som om turen var vellykket.

    SvarSlett
  14. sannelig min hatt - litt av noen kontraster der i gården ja....
    Men det frister til gjentakelse virker det som :))

    SvarSlett
  15. Du er gal. Sygal altså. Forresten så hadde jeg en lettere traumatisk orienteringsopplevelse i skogen din her om dagen. Silje skal bare, skal bare, glemmer tida og klokka blir 23.30. Og jeg vet ikke hvor jeg er. Panikken tok meg nesten og jeg fant ned til et byggefelt. Tenkte at her, etellerannetsted bor kanskje en Elisabeth. Fant parkeringsplassen til slutt. Den hadde flytta litt på seg i mellomtida... Dette handla kanskje ikke så mye om Krakow, men mest at jeg tenkte på deg en dag du var der. Jaja...

    SvarSlett
  16. Silje, vet ikke hvilken parkeringsplass du surra rundt på, men veldig hyggelig at du tenkte på meg.

    SvarSlett
  17. Eg skal sende sønn, snart 15 år, og mann, 47 år, til Krakow (bl.a) til høsten. Dei skal på klassetur, med Aktive Fredsreiser, der turen går innom 3 forskjellige konsentrasjonsleirer. Tenker det blir sterk kost for mange..sjøl om dei legg det opp for aldersgruppa som reiser.
    Men ellers kunne eg godt tenkt meg å besøkt Krakow sjøl! Men helst bare for å oppleve byen. Trur ikkje eg hadde orka å gått i konsentrasjonsleirer...

    SvarSlett
  18. Så kjekt å hørra at du har hatt ein så fine tur.

    Det e ein sterk opplevelse å besøke konsentrasjonsleirer ja...
    Eg besøkte et par utenfor Berlin, bla Sachsenhausen. Det var for jævlig rett og slett. Det var i 1993, men minnene e klistra.

    SvarSlett
  19. Kontraster er viktig og spennende...hørtes ut som en by med litt av hvert. Takk for tips! God helg videre!

    SvarSlett
  20. Skjønner at det har vært kontraster. Må føles absurd å være der. I leiren. Og å tenke på den lidelse mennesker har opplevd der. Kunne tenke meg å besøke leiren selv en gang også. Takk for tips om Krakow. Godt dere har hatt en fin tur! :-)

    SvarSlett
  21. Eg kan tenke meg at synet av private eigendelar gjorde sterkt inntrykk...

    SvarSlett
  22. Godt å høre at turen var både hyggelig og inntrykks -og innholdsrik. :)

    SvarSlett
  23. Polen er helt fantastisk! Var i Gdansk nå i juni, og når en middag koster under hundrelappen OG smaker supert - da blir jeg glad!

    Å besøke konsentrasjonsleire høres vanskelig ut. Så store kontraster, å tenke på hva som har skjedd der, hva folk har vært gjennom. Helt forferdelig.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...