tirsdag 21. juni 2011

Turen går til....Krakow! - Har du noen tips?

Jada, gårsdagens rebus var ikke så vanskelig. Selv om jeg likte Siris forslag om Skjærekuw, så er det riktige svaret altså Krakow.

Jeg gleder meg! Dette er en sånn tur som jeg egentlig verken har tid eller penger til, men hvor jeg spontant har etterkommet et plutselig ønske, ja nærmest begjær, om å oppleve Polens nest største by, som står på UNESCOS liste over verdens kulturarv.

Og under forberedelsene har jeg moret meg med å si "jeg skal til Polen og kjøpe stoff!". For da jeg googla shopping og Krakow så var det mange tips om spennende stoffbutikker. Og da snakker vi om sånt stoff man kan sy noe av, ikke knark, som jeg gir inntrykk av.


Men det er ikke først og fremst en shoppingtur, men en opplevelsestur. Og planen er å besøke konsentrasjonsleiren Auschwitz, eller det som er igjen av den og museumet der. Akkurat dette gruer jeg meg til. Jeg vil dra dit, men jeg gruer meg. Jeg vet det blir vondt. Jeg har selv en familiehistorie som innebærer grusomheter under andre verdenskrig. Og selv om mine besteforeldre, oldeforeldre, grandtanter og -onkler ikke havnet i konsentrasjonsleir, men ble brutalt hentet ut av sine hjem og henrettet for sitt motstandsarbeid, antar jeg at jeg vil bli minnet på denne vonde delen av vår familiehistorie under besøket i Auscwitz.

Nei, huff, nå ble det veldig alvorlig og dystert her. La oss riste det av oss....*rist, rist, rist* Shake, Rattle'n Roll.

Bilder av Krakow minner meg om Praha, en by jeg liker veldig godt, så dette lover bra. Og har du noen tips om noe spesielt vi bør oppleve, spise, drikke, høre eller se i Krakow, kom med det!

Powodzenia! til meg.

Og velkommen til fire(!) nye følgere; Kjersti, Jill, Maratonjenta og Maria Isabel. Så hyggelig!
Takk til Namaste som hadde Innerst i veien som ukas blogganbefaling i går.

Og man kan da ikke reise bort og la bloggen bli helt stille i flere dager, disse fire nye vil jo ha innlegg for å sjekke om det er verdt å følge denne bloggen. Så det kommer noen planlagte skriblerier og plutselig er jeg tilbake. Da sikkert med reisebrev som seg hør og bør.



Elisabeth

.

18 kommentarer:

  1. God tur! Og lykke til med stoffjakt - håper du får tak i noe til bra pris og ålreit kvalitet.

    SvarSlett
  2. Kos deg på tur:)

    Gratulere med blogg anbefalingen vel fortjent!!!Og grattis med nye følgere,gøy!!

    Ha en fin tirsdag!!

    Klem Linda

    SvarSlett
  3. Det blir sikkert knallbra tur.
    Eg har aldri vore, men det friste.
    Har faktisk og vore i Praha.
    Litla søstera mi gifta seg der faktisk, så då blei det ei veka der på heile familien.
    Bjuuutiful.

    Så kjekt at anbefalingen har ført te nåken nye følgerar allerede og da.

    SvarSlett
  4. Krakow er en fin og moderne by med innslag av masse historie.
    Besøk saltgruvene!! Utrolig imponerende!
    Det gamle jødiske området er også verdt å få med seg, da vi var der høljeregna det så vi fikk ikke sett så mye...
    Ellers er der et stort og moderne shoppingsenter midt i byen med masse fine butikker:-)
    God tur!!

    SvarSlett
  5. Jepp, konsentrasjonsleirene er et must, selv om det ikke akkurat er så lystig der. Ellers er saltgruvene ganske spesielle. Liker bykjernen godt med kirka i midten, blomstertorg, hestekjerrer, god mat og god shopping. De har faktisk også mange kjekke kunstgallerier og butikker der man kan få med seg noen riktig lekkerbiskener til en fin pris. Det er også en slags hall, en gul en, midt i byen der det selges masse krimskams.
    God tur, Elisabeth!

    SvarSlett
  6. Har ikkje vore der, men ser fram til reisebrev! God tur!

    SvarSlett
  7. Ja, saltgruvene er et must!! Enig med "Det verden trenger".

    Hvis du skal kjøpe gaver til små, er de skikkelig gode og billige på treleker.

    Ellers lykke til med stoffkjøp og Auswitch blir nok en sterk opplevelse. Spesielt når du har historie knyttet til de selv...

    God tur! Siw

    SvarSlett
  8. Hei, så koselig med venninnetur. Erfaringsmessig blir det alltid rom for litt shopping på slike turer, - så litt stoff får du sikker med deg. :)
    Vet ikke hvor lenge du skal være borte, men ville valgt meg ut noen ting du virkelig har lyst til å se, og brukt resten av tiden til å nyte byen i et avslappende tempo. Stresse gjør vi ofte nok av i hverdagen.

    SvarSlett
  9. Ha en flott tur med masse stoffkjøp! Jeg har ikke vært der, men Praha har jeg vært i så dette blir bra!
    Forstår alvoret med konsentrasjonsleir og at du gruer deg. Jeg veit ikke om jeg hadde greid og vært der. Men vi må aldri glemme...

    Reisebrev blir topp! Gleder meg!

    SvarSlett
  10. God tur!!

    Høres veldig kjekt ut! (Og litt vanskelig, men riktig, når det gjelder konsentrasjonsleir-besøk..)

    Har selv ikke vært i byen og er derfor ikke den rette til å komme med tips- men elsker jo Praha, så får håper det har noe av den samme sjarmen. :)

    SvarSlett
  11. Jeg var i Krakow under studietiden, tror det var i 1994... vi besøkte Auschwitz, det var mye grufult der, men med tanke på den verden vi lever i så er det vel verdt et besøk både til ettertanke og undring. Jeg opplevde Krakow som en flott by med flere billige markeder, billig drikke (hihi...) og flott arkitektur. Maten var ikke mye å skryte av, men det kan jo tenkes det har forandret seg noe siden jeg var der da...
    Vi var bla. i en midnattsmesse i en flott kirke som lå i den gamle delen av Krakow - en virkelig flott opplevelse!
    God tur!

    SvarSlett
  12. Vet ikke noe om Krakow, men vil gjerne vite! HH (Mia i Myra) var jo der tidligere i vår, hun vet sikkert noe. Det er iallefall billige sko der! :o)

    God tur!

    SvarSlett
  13. ikke vært i Krakow, men i Praha- og elsket den byen! Skal bli kjekt med reisebrev! :)



    God tur ;)

    SvarSlett
  14. Jeg er hellig overbevist om at noen kvinner ruser seg på stoff!!! Altså sånt man kan sy av, hehe :P

    Du får ha en god tur!! Jeg vet at hadde jeg dratt til konsentrasjonsleiren hadde jeg tuta meg gjennom hele omvisningen, og jeg har ikke en familie som er involvert, så er nok ganske naturlig at du greuer deg litt. Har veldig lyst til å dra dit selv, tenkt på flere ganger å bli med de hvite bussen.. men da drar man jo BARE å ser på konsentrasjonsleirer, som jeg ikke helt vet om jeg vil, veldig viktig historie, men har litt lyst til å oppleve litt annet av landet også, ikke bare det triste ;)

    Jadda, så daså :)

    Klæm :O)

    SvarSlett
  15. Kos deg/dere!
    Var der i -89 så mine erfaringer er vel ikke "up to date" i dag, men det gamle slottet er vel der fortsatt. Regner heller ikke det lukter brunkull og at hele hotellet var brunt ,-)

    SvarSlett
  16. Nåvel, helt enkel var nå den rebusen ikke. Jeg holdt da på en stund.. Det er uansett sikkert mye finere i Krakow! God tur!! Siri:-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...