tirsdag 18. september 2012

SDS - Pute for alle med glidelåsskrekk

Ja, du trenger selvfølgelig ikke ha glidelåsskrekk for å lage denne puta, men nød lærer naken kvinne å spinne, heter det. Er man ikke spesielt begeistra for skjulte glidelåser og i tillegg har sett seg ut et fleece-stoff til å sy pute av, et stoff jeg tror egner seg mindre til konvoluttåpning, da finner man andre løsninger.

Kan du sy tre forholdsvis rette sømmer på ordinær symaskin, håndtere en saks samt stikke en krokete finger i et hull, da fikser du denne puta.




Behov: Stor og myk brukspute
Løsning: Pute i fleece gjort en aning mer spennende med en "flette"


Du trenger:

  • 45-60 minutter til rådighet
  • Fleece-stoff
  • Målbånd
  • Saks
  • Symaskin
  • Finger som kan bøyes
  • God musikk eller et underholdende tv-program


1. Start med å klippe to like stoffbiter, ca. 5-6 cm bredere i alle sider enn puta som skal kles opp. Min pute er 60x60 cm så jeg klippet ca 70x70.

2. Legg bitene sammen med rettsidene ut.

3. Marker med tekstilkritt, eventuelt knappenåler, ca. 5-6 cm inn fra kanten på alle fire sider

4. Sy rundt tre sider




5. Klipp opp kantene i ca 2 cm frynser langs alle fire sider. Hjørnene fjernes. Sett gjerne på en tape for å markere hvor langt inn du skal klippe og sørge for at du ikke klipper over sømmen.





6. Klipp deretter små hull i alle frynsene ved å legge de dobbel





7. Så skal det "hekles" rundt kantene, fingerhekling av enkleste sort. Start på venstre side av den siden som ikke er sydd. "Hekle" frynsene på en side av sømmen sammen ved å træ frynse nr. 2 gjennom hullet i frynse nr. 1.  Deretter frynse nr. 3 gjennom hullet i frynse nr. 2 osv. Frynse for frynse, eller løkke for løkke, kan vi si. Her prøvde jeg først å hekle sammen annenhver frynse fra hver side av sømmen, men fant ut at det ble penere å først hekle frynsene på en side av sømmen og deretter på den andre siden slik at det ble to parallelle "fletter". Velg det du synes er penest.





 8. Når du har heklet tre sider og står igjen med en åpen side, skal putetrekket lukkes. På tide å putte inn selve puta med andre ord.




9. For å lukke må du nå hekle frynsene fra annenhver side av åpningen, altså alternativ heklemåte  beskrevet i punkt 7. Jeg fant ut at det ikke gjorde noe at det var en ulik teknikk på denne sida. Du velger selv om du vil hekle på den måten også på de tre andre sidene.



10. Når du kommer til aller siste frynse, klipp opp den siste biten i hullet slik at du får to smale frynser av den. Stikk den ene smale frynsa gjennom hullet på forrige frynse og knyt de to smale frynsene i en knute for å lukke hele stasen.

11. Gratulerer, en myk og god pute med fletta kant. Klart for sofakos!






    Og om trekket trenger en vask, for eksempel fordi noen i søvne har sikla snus på det, så skulle vel det la seg gjøre å knyte opp den siste knuta og forløse trekk fra pute. Den tid, den sorg.



    Håper denne beskrivelsen var lettfattelig og at noen ble inspirert til å teste dette selv. Jeg blir veldig glad om du i så fall gir meg en tilbakemelding . 


    Elisabeth, nå også putemaker og SDS-blogger

    14 kommentarer:

    1. Jeg mener ikke å være frekk, men dette var liksom ikke noe for meg....Men sikkert bra forkalring. Og fine bilder. Og fin pute:)

      SvarSlett
    2. Hmmm!
      Ser veldig opplysende og forklarende ut.
      Kanskje jeg tilogmed skulle prøvd selv?..

      SvarSlett
    3. Det blei jo kjempestilig, godt tenkt! Det der med oppknyting før evt vask må vel gå bra. Eg huskar den gongen eg fekk eit innfall og satte knappar foran og bak gjennom alle ryggputene i sofaen for å lage sånn "stoppeeffekt". Det var veldig fint og stramma dei godt opp, men når eg skulle vaske putetrekka måtte eg sprette av knappane, alle 24... Dei blei ikkje sydd i igjen etter vasken, det er heilt sikkert.

      SvarSlett
    4. Jøss, kjempekult! Kreativ du! Meneh... Sikle snus.... Hehehe.

      SvarSlett
    5. Så lurt :) Puta ser jo både flott og kosete ut. Det kan jeg like :D

      SvarSlett
    6. Flinka!
      Jeg er inspirert og imponert!
      Klem

      SvarSlett
    7. Kjempefint!
      Eg har det som treng til å gjere dette. Men det ser avansert ut .
      Herved lagra i oppskrifter på ipaden.

      SvarSlett
    8. Æ ska sei.... Du er så flink. Jeg blir helt WOW. :))))

      SvarSlett
    9. Fantastisk!!! Oppskrifta er skrive ut, og eg skal hive meg runt - om ikkje i dag, så ein anna dag - for fleece-tepper har vi meir enn nok av, og puter kan ein aldri få nok av! Takk for at du deler!!

      Genialt!

      ...og fint!

      SvarSlett
    10. Na ble jeg imponert over dine kreative krumspring. Det ma jo bety at du er frisk etter basiluskangrepet?

      SvarSlett
      Svar
      1. Knallfin!! Tror nesten det er noe jeg kan klare også-))) klem IL

        Slett
      2. Takk Mette. Og basiluskene har minket betraktelig i antall.

        Kult, IL

        Slett
    11. Genialt! Alltdi hyggelig å se alt du syr, og hvor flink du er!

      SvarSlett

    Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...