torsdag 18. oktober 2012

Sommer i oktober?

Er det mulig å forlenge sommeren noe mer nå uten å krampeaktig iføre seg bikini og slenge seg ut på en solseng blant gule trær og morgenfrost i gresset?

Jada! Man kan bake sommerwienerbrød. Man kan sikkert bake sommer-kneip, sommer-eplekake eller sommer-cupcakes, men disse wienerbrødene heter faktisk sommerwienerbrød. Mulig opphavskvinnen/mannen mener at man ikke har godt av sånne godsaker på andre årstider og dermed navnga bakeverket deretter, men sånt lar jeg ikke andre bestemme. Hadde jeg ikke vært så frossen av meg så hadde jeg sikkert iført meg bikini utendørs i januar. Hey, jeg har ullsokker i juli, så hvorfor ikke?





Men altså, sommerwienerbrød. Farlig gode.

Og det beste av alt, disse er det niåringen som har bakt. Oppskriften er å sende den bakeglade til mormor. Null oppvask, hæppi barn og wienerbrød til mor. Genialt!




Om du er interessert i oppskriften, men synes det er utfordrende å se forbi all dekorasjonen og skrivefeilene samt forstå at teksten nederst fortsetter midt på arken fordi der var det ledig plass:

5 dl H-melk
170 gram smør
200 gram hvetemel
4-5 egg

Kok opp melk og smør.
Tilsett mel og rør til deigen samler seg.
Avkjøles litt.
Tilsett ett og ett egg.
Deigen skal være så fast at den ikke flyter utover.
Settes med skje på stekeplate.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i 30 minutter (170 grader i 25 minutter med varmluftsovn).

Pynt med glasur i ønsket farge. Vi er ikke kommet over rosa-fasen, som du ser.

Velbekomme!


16 kommentarer:

  1. Sommerwienerbrød er nok et hyggeligere navn enn Lettvinte wienerbrød så en eller annen har vært kreativ.

    Jeg hadde ingen problem med å lese den første oppskriften. Og når hun kommer hjem med så fin oppskrift så må vel hun få bake?

    SvarSlett
  2. Sånne kan jeg også bake:)

    SvarSlett
  3. Sommerwienerbrød er helårs:-) Her ble det bakt sommerboller i går:-)
    Nam, nam - godt bikinisesongen er over...

    SvarSlett
  4. Nam! Det er så kjekt når ein kan få andre til å bake. Tenker at eg overbringer oppskrifta til min datter:)

    SvarSlett
  5. :-) Ser gode ut! Og flott oppskrift av jentungen. :-)

    SvarSlett
  6. Det var jo veldig likt en vannbakkelsoppskrift? Bare at her blir det melkebakkels i stedet... Sommerwienerbrød høres bedre ut enn melkebakkels, skal se om jeg kan overtale fjortisen til å prøve! :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg hørt. Men jeg aner jo ikke, har verken bakt vannbakkels eller sommerwienerbrød. :-)

      Slett
  7. Så gode ut - jeg liker godt vannbakkels :) (Wienerbrød er stress med all kjevlingen :)

    SvarSlett
  8. Nå fikk jeg søtsug. Og klokka er bare 08:54 på morgenen.... De ser knallgode ut!

    SvarSlett
  9. For en fantasktisk FIN oppskriftslapp! Den ville jeg ramma inn og hengt på veggen. Jeg liker fargene, komposisjonen, typografien;)

    God helg til deg!

    SvarSlett
  10. Flik jenta di er! Mi er også glad i å bake, men har ikke slippet henne til alene ennå. Gleder meg til hun kan gjøre det:)

    Sommerwinerbrødene så knallgode ut!

    Hoho, jeg lo godt av innlegget under her:) hehe...

    Så flott at lykta kom hel fram og at du likte den! God helg
    Klem Tonje

    SvarSlett
  11. Gleder meg til gutta fyker avgårde til farmor og baker de nydeligste saker. Nå tar de heller med hjem alleredelaget, ikke dårlig det heller da. Så aldeles fortreffelig ut da:)

    SvarSlett
  12. Å, nam! Jeg elsker wienerbrød, sommer som vinter. Og høst som vår. Jeg må prøve ut denne en gang kjenner jeg.

    SvarSlett
  13. Nesten høygravid og fysen = Lagrer oppskriften (kun fordi jeg ikke har h-melk)

    SvarSlett
  14. MMMMMMMMMmmm. De så jo bare helt fantastiske ut!

    SvarSlett
  15. Der er´n igjen ja. Melkebakkelsen. Vekker gode, gamle minner. Superlekker med råååsa glasur da. Og ekstra god når man kan få den servert? mmm...

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...